Friday, June 11, 2010

1.7. Kerajaan Rumpun Melayu Campa: Bayangan Kepemimpinan dan Kepengurusannya

Maklumat yang dipaparkan ini diperoleh dan diolah daripada internet, khususnya Internet 1.8 dan Internet 1.11 yang disenaraikan dalam senarai rujukan buku ini dan sumber terpenting Maspero (1920/2002), dan lain-lain yang dinyatakan dalam teks di tempat-tempat yang berkenaan. Buku Maspero bersama dengan resensi/sorotannya oleh Muhammad Alinor (2006) memberi banyak maklumat yang baru tentang Campa yang menjadi bahan catatan utama di seksyen ini.

Sebuah lagi kerajaan rumpun Melayu purba yang sebahagian tempoh kewujudannya selari dengan Kerajaan Funan ialah Kerajaan Campa di Vietnam yang tidak kurang dilupai oleh orang rumpun Melayu kini walaupun kewujudannya terus berlarutan serentak dengan zaman kesultanan Melaka hingga abad ke-15M (akhir-akhir abad ke-2M hingga pada 1471). Pelarian orang Campa inilah yang kini menjadi orang Campa di Kemboja itu dan lamanya orang Campa ini di Kemboja itu dan hampir sudah tiadanya orang Campa di Vietnam itu menjadikan orang Campa kini dikenali sebagai orang Kemboja sahaja. Jika bahasa bagi orang Funan itu tidak begitu jelas ke-Melayu-annya kerana prasasti Funan yang dijumpai setakat ini sama ada bahasa Sanskrit, bahasa Mon (peribumi Indocina yang kebanyakannya di Kemboja, Myanmar dan Thailand Utara) atau Khmer sahaja, tetapi ke-Melayu-an bahasa Campa hampir tidak dipertikaikan lagi. Hubungan bahasa Mon dan Khmer itu dengan bahasa Melayu dikatakan samalah dengan hubungan bahasa Melayu dengan bahasa Orang Asli di Semenanjung Malaysia (Lihat umpamanya pandangan Wilkinson 1911), tetapi bahasa Melayu Campa memang sudah diperakui sebagai bentuk bahasa Melayu Purba/Kuno atau satu daripada loghat/dialek bahasa Melayu, yang banyak perkataannya masih hidup dan sama atau dapat dikenali hingga sekarang (lihat umpamanya kamus bahasa Campa-Melayu oleh Po Dharma 2000).

Ejaan Rumi Melayu Malaysia dan Indonesia bagi perkataan “Campa” sebelum 1970-an masing-masingnya ialah Champa dan Tjampa; manakala mengikut sebutan China pula ialah Chan Cheng, atau pada awal-awalnya disebut Lin Yi; sedangkan Perancis mengejanya Campa, Champa, dan orangnya Cham, Chame, Tchame, Cam; manakala Inggeris mengejanya Champa, dan orangnya dieja sebagai Cham atau Cam) yang bermula pada akhir abad ke-2M (berpusat di Annam sekarang) dengan kemuncaknya pada abad ke-9M hingga ke-10M. Kemudiannya berubah pusatnya di beberapa tempat di Vietnam sekarang kerana diserang-kalah oleh orang-orang dari China Selatan yang dikenali sebagai Viet yang kini dikenali sebagai orang Vietnam itu (Vietnam bermakna Negara Viet, iaitu drp Viet dan Bnam). Kerajaan Campa yang lemah selepas kekalahan teruknya di tangan Viet pada 1471, wujud sekurang-kurangnya sehingga 1663 (jatuhnya pusat pemerintahan Campa di Panduranga, atau Phan-Rang kini, ke tangan orang-orang Vietnam itu). Sejak 1471 orang-orang Campa (ramai juga penulis dalam bahasa Melayu kini pun ikut menggunakan “orang Cam”, walaupun di prasasti Campa hanya ada perkataan Campa sahaja) secara besar-besarannya berhijrah/lari ke Kambujadesa (Kemboja sekarang) untuk bernaung di bawah kerajaan di situ (yang memang ada hubungan yang baik dengan Kerajaan Campa) sehingga kini orang-orang Campa dianggap sebahagian orang asli Kemboja sahaja (dianggarkan kini seramai 600 ribu orang) yang kebanyakannya tinggal di kawasan yang namanya masih dapat dikenali dalam bahasa Melayu kini, seperti Kampong Cam (Kampung Campa) dan Kampong Ch’nang (Kampung Cenang, asalnya Kampung Ceruk); sedangkan di Vietnam kini tinggal kira-kira 50 ribu orang sahaja yang dianggap oleh kerajaan Vietnam sebagai orang asli Vietnam yang eksotik. Antara nama-nama Melayu Campa pada tempat-tempat di Vietnam ialah Amaravati (di sepanjang pantai di Annam, Vietnam Utara), Inderapura (Quang Nam sekarang, di Vietnam Tengah), Vijaya (Binh Dinh sekarang), Kauthara (Nhatrang sekarang) dan Panduranga (Phanrang sekarang).

Mengikut INTAN (1991) Campa meninggalkan sebanyak 98 buah prasasti (batu bersurat) dalam bahasa Melayu (Purba/Kuno) dan 29 buah prasasti dwibahasa (Sanskrit-Melayu), 43 buah prasasti dalam bahasa Sanskrit yang ditulis pada Zaman Kerajaan Campa itu dan dijumpai di Vietnam. Prasasti yang tertuanya dalam bahasa Melayu itu bertarikh sekitar kurun ke-4M (ada dalam buku INTAN itu) dan di prasasti itu terpancar adanya pemerintahan Melayu yang bersistem di Vietnam itu. Prasasti tertua zaman Kerajaan Campa itu yang ditulis dalam bahasa Sanskrit ialah yang bertarikh 192M. Hampir semua prasasti ini sudah ditranskripsi ke Rumi dan diterjemah kepada bahasa Perancis. Dalam Majumdar terdapat 130 buah manuskrip yang diterjemah kepada kepada Inggeris. Hanya sedikit sahaja yang diterjemah ke dalam bahasa Melayu kini. Status mutakhirnya (makluman Muhammad Alinor kpd penulis tentang fakta ini dalam Jacques 1991), prasasti Campa yg ditemui hingga kini ialah berjumlah 205 buah: 109 dalam Melayu Campa, 29 bahasa campuran dengan Sanskrit dan 23 buah yang belum diketahui bahasanya. Prasasti Khmer purba pula sekitar seribu buah: 45% drpnya dalam bahasa Khmer purba, 30% Sanskrit dan selebihnya bahasa campuran Khmer-Sanskrit. Usaha sedang dilakukan oleh sekumpulan penyelidik etnomatematik di INSPEM, UPM untuk menterjemah semuanya kepada bahasa Melayu kini. Sebenarnya orang-orang Campa masih menulis walaupun selepas negaranya hancur. Malah mengikut Mohamad Zain (1993), seorang keturunan Campa sendiri dan kini menjadi pensyarah sejarah di UKM menyatakan ada 438 buah manuskrip Campa (dalam aksara Jawi, aksara Campa dahulu atau aksara Vietnam) yang tersimpan di beberapa buah perpustakaan di Perancis terutamanya di EFEO (Ecole Francais d’Extreme-Orient). Perkembangan terbarunya, ada dilaporkan terdapatnya manuskrip lain lagi di AS dan UK yang menambahkan lagi bilangan ini.

Nama raja Campa yang tertulis pada beberapa buah prasasti (kerana kehebatannya) ialah Raja Bharavarman I yang memerintah dalam abad ke-6M. Raja-Raja Campa yang lain ialah (mengikut Internet 1.11) terdapat lima raja sebelumnya (Sri Mara 192M, Fan Hsiang/Hiong (270M), Fan Yi (284-336M), Fan Wen (336-349M) dan Fan Fo (349M-?). Kemudian 3 orang selepas Bharavarman I dan beberapa orang bernama Fan lagi termasuklah Fan Yang Mai (431M), diikuti oleh beberapa lagi termasuk Rudravarman I (529M), Prakadasadharma atau Vikrantavarman I & II (653-730M), Rudravarman II (749), Rudravarman III (1061-1074M, menyerang Vietnam Utara 1068M)…… Jaya Simhavarman I (898M), II (1030-1044M), III (meninggal 1307M dan dikenali sebagai Che Man oleh Vietnam atau Pou-ti oleh China), IV (1307-1312M), V (1400-1441M)…….Che Bong Nga (1360-1390M, raja Campa terakhir yang kuat) diganti oleh Raja Jaya Simhavarman Sri Harijatti atau La Ngai oleh Vietnam (mati 1400) ……P’an-Lo T’ou-T’siuan (1460-1471, tahun 1471 ialah tahun kekalahan teruk Campa Vijaya oleh raja Vietnam Le Loi sehingga 40 ribu orang Campa dibunuh dan lebih daripada 30 ribu diusir keluar Vijaya). Senarai lengkap raja-raja Campa dapat dilihat dalam internet (Internet 1.11) dan perincian yang lebih lagi dapat ditelaah dalam buku Maspero (1920/2002) .

Sejarah kemasukan Islam ke Campa masih belum begitu muktamad sebagaimana yang dibicarakan oleh Shaharir (2004a). Umpamanya, mengikut Maspero (2002) dalam tempoh 1280-an hingga 1300-an, raja Campa berada di bawah dua orang rajanya yang bernama (selain nama Sanskritnya) Che A-nan (Cik Adnan?) 1265-1287 dan Che Bong Nga (Cik Bunga?) 1287-1307 yang pusat pemerintahannya di Pandurangan (kini bernama Phanrang itu). Mengikut Maspero lagi, nama rasmi raja-raja ini memanglah dalam Sanskrit, masing-masingnya Indravarman VI dan Jaya Sinhavarman yang jauh daripada nama Islam. Kemungkinan besarnya raja-raja Campa pada masa itu sama seperti raja-raja Dinasti Ming di China yang beragama Islam tetapi dikekalkan nama rasmi bukan Islamnya. Malah mengikut Maspero itu antara 1000-1036M beberapa orang raja Campa bermula dengan Shri Yau Pu Ku Vijaya atau nama Cina/tempatannya Yan Pou Kiu/Che-li Pi-t’ou-yi (memerintah dalam 999-1007 M) dan berakhir dengan Yan Pu Ku Shri Vikrantavarman IV (memerintah dalam 1030-1036M), setiap seorangnya diberi gelaran Po Oulah yang bermaksud Wakil Allah kerana keIslaman mereka. Mengikut Willoughby (1991) pula, ada teks China yang menyatakan seorang duta Campa ke China pada 951M yang Islam bernama Pu Ho San (iaitu transliterasi China kepada Abu al-Hasan) dan pada 960M suatu delegasi diplomat Campa seramai 100 orang yang diketuai oleh Pu Lo E (transliterasi China kepada Abu Ah) melawat ke China; dan setahun kemudian rombongan seramai 300 orang diketuai oleh Hu Xuan (transliterasi China kepada Hussain) yang bertujuan yang serupa.

Walaupun pada tahun 1478M, raja Campa Bo Tri Tri menguasai Vietnam selatan sekarang, di Kauthara dan Panduranga, dan kerajaan Campa baru ini diiktiraf China, namun keadaannya “hidup segan mati tak mahu” sahaja. Kerajaan Campa baru ini dikatakan berupa kerajaan yang rajanya beragama Islam dan membuat hubungan baik dengan kerajaan rumpun Melayu Islam di Alam Melayu ini seperti Kerajaan Melaka, dan Johor-Riau. Dalam keadaan diasak oleh Vietnam, raja Campa Islam bernama Po Klau Halu (1579-1603M), masih mampu menghantar pasukan tenteranya membantu kerajaan Johor menentang Portugis. Pada 1653M kerajaan Campa mengecil lagi sehingga hanya tinggal di Pandurangga (Phanrang sekarang) sahaja. Akibat peperangan saudara kerajaan Vietnam, kerajaan Campa Panduranga tersepit dan rajanya Po Cei Brei pada 1802M bersama ribuan pengikutnya lari ke Kampuchea. Raja Campa di Panduranga sejak itu berupa patung kerajaan Vietnam sahaja. Kebangkitan orang Campa menentang Vietnam cukup acap kali berlakunya tetapi yang agak besarnya (ramai yang mengatakan terakhir besarnya) ialah pada 1833-1935 di bawah pimpinan mujahid Katip Sumat dan nasionalis Ja Thak Va. Kematian mereka ini boleh dikatakan menamatkan riwayat penentangan Campa di Vietnam, walaupun saki baki pemberontakan orang-orang Campa (bersama-sama dengan peribumi Indochina yang lain) berjaya membentuk pakatan pemberontakan yang bernama FLM=Front de Liberation des Montagnards = Barisan Kebebasan Penghuni Gunung 1955 dan menukar namanya kepada BAJARAKA = Bahnar+Jarai+Rade+Kaho (nama suku-suku kaum Campa) 1958 dan kemudiannya bersatu dengan beberapa barisan pemberontak di Kemboja termasuk FLC= Front de Liberation du Champa = Barisan Kebebasan Campa yang ditubuhkan oleh Kol. Les Kosem, Kolonel Cam di Kemboja lalu menjadi FULRO=Front Unifie de Lutte des Races Oprimees = Gabungan Barisan Pembebasan Bangsa-Bangsa Tertindas) 1963. Barisan kebebasan Campa ini melancarkan beberapa kali pemberontakan di Vietnam selepas tahun 1955 itu (Lihat Mohammad Zain dan Nik Hassan Suhaimi 2004, dan Po Dharma 2005b). Mereka ini mahu kuasa autonomi di kawasan pergunungan di Vietnam Tengah (Provinsi Kontum) kawasan yang didiami khas oleh orang-orang Campa (mendapat perlindungan) pada masa pemerintahan Perancis di Vietnam dahulu. Kawasan ini di rampas oleh kerajaan Vietnam sejak pemerintahan Ngo Din Diem untuk penempatan pelarian Vietnam Utara pada 1955 dari tekanan komunis.

Pemberontakan FULRO yang agak besar kerana mendapat sokongan kerajaan Kemboja ialah pada 1964 tetapi gagal sepenuhnya. Pada 1973 lagi sekali pemberontakan FULRO di bawah Kpa Koi berlaku bersama komunis dan berjaya merampas wilayah pergunungan Vietnam Tengah itu. Namun pada 1975 komunis Khmer Rouge berjaya menawan Kemboja dan Jen. Les Kosem pun lari ke Perancis dan semua pemimpin FULRO yang lain ditangkap dan dibunuh bersama-sama ratus ribuan, malah dilaporkan jutaan, orang Khmer, satu pembunuhan beramai-ramai yang bersistem dan terkenal itu, tetapi tidak begitu dihebah-hebahkan sangat di Alam Melayu ini kerana kepekaan rumpun Melayu ketika itu pun kepada orang Campa sudah hampir tiada, atau tidak setinggi terhadap Melayu Patani lagi. Pada 1979 Khmer Rouge memaksa FULRO yang diketuai Kpa Koi bersatu dengannya untuk melawan Komunis Vietnam dan Khmer Rouge berjaya pada 1994, tetapi FULRO tiada mendapat apa-apa, malah terus ditindas lebih teruk lagi! Selepas itu FULRO meminta Bangsa-Bangsa Bersatu membenarkan FULRO berhijrah ke Amerika Syarikat dan terus berjuang dari jauh. Pada 2001 kaum minoriti di Vietnam Tengah (dengan sokongan FULRO?) memberontak lagi dan kerajaan Vietnam memerintahkan penghapusan total kaum minoriti ini lalu beribu-ribu orang Campa ini lagi lari ke Kemboja lagi dan meminta izin Bangsa-Bangsa Bersatu untuk berhijrah ke AS. Pada 10 dan 11 April 2004 kaum minoriti Vietnam ini dengan sokongan FULRO memberontak lagi dan Hanoi menghancur-leburkannya. Sedihnya berita-berita pemberontakan ini langsung tidak sampai kepada kita kerana kepekaan kita terhadap rumpun sendiri itu sudah lenyap ditimbus oleh kolonialisme dan kemudiannya nasionalisme sempit kita.

Corak pemerintahan Campa adalah dipengaruhi oleh sistem keagamaan Hindu dan Budha yang danuti oleh semua rajanya sehingga kurun ke-15. Raja memiliki kuasa mutlak. Mengikut buku Maspero (1920/2002, sistem pentadbiran Campa cukup kemas, nisbah zaman itu, dengan adanya pelbagai pegawai kerajaan termasuklah adanya para purohita (ketua-ketua jabatan), Brahma, ahli nujum, pandit (pendeta/ilmuwan), dan Ketua Perkhidmatan Awam. Negaranya dibahagi kepada beberapa jajahan/wilayah dan setiap jajahan ini dibahagi kepada beberapa buah daerah/provinsi yang dinamainya pramana dan vijaya yang masing diperintah oleh keluarga raja yang bergelar uran (menjadi “orang” dalam bahasa Melayu sekarang). Setiap raja jajahan (gabenur/gubanur) ada tidak kurang daripada 50 pegawai pentadbir termasuk juru akaun. Setiap jajahan boleh dikatakan bebas daripada pusatnya, masing-masing membina kekuatannya sendiri. Tentera berperang (ada tentera khusus yang bergajah dan berkuda) diiringi dengan muzik/serunai perang, secara berkumpulan lima-lima; jika seorang lari, maka semuanya boleh dihukum bunuh. Asykar bertaraf jeneral digelar Mahasenapati atau Senapati (sama seperti Kerajaan Funan). Semua asykar bersumpah pada raja untuk berjuang sehingga ke akhir hayat. Mereka memperoleh berbagai-bagai subsidi dan tidak dikenakan cukai.

Bagaimana teraturnya pentadbiran dan pengurusan kerajaan Campa yang terbayang daripada kewujudan jawatan-jawatan itu dapat difahami lagi dengan adanya sistem subsidi dan cukai kepada kaki tangan kerajaannya, adanya unit-unit sukatan seperti yak dan jak (untuk berat atau isipadu beras dan sebagainya) yang masih dipakai oleh para petani sekarang, di Kelantan umpamanya; sukatan jarak li dan chang (kira-kira sama dengan 10 kaki atau sekitar 3 meter); unit luas yang dinamai sinjol, makik, malau dan satam; unit berat tael (ejaan Melayu kini ialah “tahil”, dan masih dipakai hingga sekarang), dram (sekitar 3 gm dan 12 dram = setael; di Barat drum yang berpunca drp bahasa yang sama, Sanskrit: drama, digunakan untuk isipadu cecair), thil atau tei untuk emas dan benda-benda yang berharga seperti itu (sekarang menjadi tahil juga), karsa atau kar untuk benda lain yang seberat thil juga, kemudian unit yang lebih tinggi lagi: pala = 4 karsa, tula = 100 pala dan bhara = 20 tula. Unit-unit lain lagi yang belum diketahui kuantitinya mengikut sukatan moden ialah panda, kattika dan pana. Semua ini berlaku sekurang-kurangnya sejak abad 8M lagi. Wujudnya sistem unit sukatan yang agak lengkap ini tidak menghairankan apabila mengenangkan Campa juga, bersekali dengan Kerajaan Funan-Chenla, sudah mendahului dunia dalam ciptaan sistem angka perpuluhannya dengan wujudnya sistem tersebut sekurang-kurang sejak abad ke-6M lagi (lihat Fazura 2005). Unit-unit sukatan di atas wujud di Campa sekurang-kurangnya dalam abad ke-12M kerana unit-unit itu tercatat di prasasti Campa bertarikh 1150M

Bilangan tiga, tujuh dan seratus menjadi nombor mistik Campa dalam upacara kematian yang masih diwarisi oleh orang-orang rumpun Melayu sekarang walaupun ini bertentangan dengan ajaran Islam: orang biasa dibakar secepat mungkin pada hari kematian, bagi orang besar upacara dibuat 3 hari selepas kematian, raja selepas 7 hari dan 7 hari kemudian orang datang membakar jostik dan menangis lagi pada abu mayat dan ini diulangi 7 kali setiap minggu sekali, pada hari ke-100 selepas 3 tahun kematian mereka membuat upacara mengingatkan kematian itu lagi.

Di sepanjang wujudnya kerajaan Campa itu, tentu wujud pemimpin-pemimpin besarnya yang mengamalkan suatu cara kepemimpinan dan kepengurusan yang dianggap hebat sekurang-kurang pada zaman itu, terutamanya pada zaman kemuncaknya yang dinamai Zaman Mison atau My-Son itu. Umpamanya, Raja Bharavarman I (abad ke-6M) itu layak ditakhtakan sebagai seorang raja agung kerajaan Campa, dan jika seseorang mahu mempercayai (harus sahaja) adanya Rasul atau Nabi bagi rumpun Melayu (Campa), sesuai dengan gambaran yang diimplikasikan oleh beberapa ayaht al-Qur‘aan itu (yang ditafsirkan oleh ulama, Hamka umpamanya, bahawa setiap kaum besar ada nabi atau rasul yang menyampaikan ilmu wahyu dalam bahasa kaumnya sendiri), maka baginda mungkin layak menjadi calonnya. Raja-raja agung campa diberi gelaran Cakravantin (yang bermakna Pemimpin Alam) dan ciri-ciri Cakravantin ini dibincang berasingan kelak (lihat Bab 3). Ini berbeza dengan raja-raja Funan, Chenla dan Kambujadesa atau Angkor yang agung yang nampaknya tidak diberi gelaran Cakravantin tetapi diberi gelaran Deva-raja, Rajadhiraja, Maharajadhiraja dan lain-lain itu yang telah disebut dalam seksyen 1.6. dahulu.



No comments:

Post a Comment